Γράφτηκε από τον/την Πανακάκη Ελένη

Προσέγγιση της Ιστορίας με αφορμή ένα έργο τέχνης?

Προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε το ιστορικό γεγονός της ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα και δια μέσου της λιθογραφίας του Σωτήριου Χρηστίδη από το βιβλίο δραστηριοτήτων του φακέλου «Ελευθέριος Βενιζέλος. Στα βήματα του?» Έκδοση του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών & Μελετών Ελευθέριος Βενιζέλος και του Υπουργείου Παιδείας.

 

Χωρίσαμε τη λιθογραφία σε 3 μέρη και η ομάδα των παιδιών που επεξεργάστηκε το πρώτο μέρος έδωσε απαντήσεις στα ερωτήματα:

-Ο άνδρας που εικονίζεται αριστερά ονομάζεται Σουλτάν Χαμίτ, ποια χώρα εκπροσωπεί; Φαίνεται ευχαριστημένος ή δυσαρεστημένος; θα μπορούσες να μας πεις το γιατί;

-Ο κύριος στο κέντρο ήταν βασικός διαπραγματευτής στη σύμβαση της Χαλέπας, πώς ονομάζεται και ποιος ο ρόλος του στον αγώνα για την απελευθέρωση;

-Μπορείς να μαντέψεις από τη στολή που φοράει ποιος είναι ο τρίτος άνδρας στην εικόνα και ποια ήταν η σχέση του με την Κρητική Πολιτεία;

-Σε ποια κράτη ανήκουν οι σημαίες που βλέπουμε στην αψίδα, έπαιξαν κάποιο ρόλο τα κράτη αυτά στην πορεία της κρητικής επανάστασης;

 

1pan

 

Η ομάδα που επεξεργάστηκε το δεύτερο μέρος απάντησε στα ερωτήματα

-Πώς να αισθάνεται η κοπέλα στο κέντρο της εικόνας; είναι: α)χαρούμενη; β)λυπημένη; γ)απογοητευμένη; δ)θυμωμένη;

-Τι συμβολίζει άραγε η κοπέλα;

-θα μπορούσες να βρεις τι συνέβη τις χρονολογίες που είναι χαραγμένες πάνω στη αψίδα;

-Οι άνθρωποι δίπλα της εκπροσωπούν τις μεγάλες δυνάμεις ποιος να είναι ο εκπρόσωπος της κάθε δύναμης; και ποιος ο ρόλος του;

- Τι νομίζεις πως θα ήθελε να τους πει;

-Μπορείς να ακούσεις τι της ψιθυρίζουν;

-Τι να συμβολίζουν οι αλυσίδες, τα σπαθιά, και η ριγμένη στο πάτωμα τούρκικη σημαία;

 

2pan

 

Η ομάδα που επεξεργάστηκε το τρίτο μέρος απάντησε στα ερωτήματα:

-Τι προσπαθεί να κάνει ο κρητικός; Ποιον πιστεύεις πως αντιπροσωπεύει;

-Γιατί τον βοηθά ο βασιλιάς της Ιταλίας Ουμπέρτος;

-Μας δηλώνουν κάτι τα γκρεμισμένα σπίτια; Και η εκκλησία στο βάθος;

 

3pan

 

Ολοκληρώνοντας τη σύνθεση της εικόνας ρωτάμε

-Ο τίτλος της λιθογραφίας είναι:  «Η ανάσταση της Κρήτης» εσείς ποιον τίτλο θα δίνατε;

-Από πού συμπεραίνουμε το δίκαιο του κρητικού αγώνα; έχει κάποια σχέση με τον άγγελο;

-Η ενδυμασία νομίζετε ότι έχει σχέση με τον αντιπροσωπευτικό ρόλο του κάθε προσώπου; Υπάρχει ομοιότητα με τη σημερινή;

-Θα μπορούσατε να μαντέψετε τις σκέψεις των προσώπων της ιστορίας;

-Ποιες θα ήταν συνέπειες της ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα για τους πρωταγωνιστές της εικόνας; τι θα έκαναν άραγε μετά;

-Με βάση τα όσα έμαθες για την πορεία προς την ένωση, τι θα ήθελες να ρωτήσεις τα πρόσωπα της ιστορίας;

- Οι λαϊκές εικόνες καλλιεργούσαν την ιστορική συνείδηση, συμβαίνει άραγε το ίδιο με τα σημερινά έργα τέχνης;

- Ο σκοπός της τέχνης πιστεύετε πως είναι:

-να εκφράζει την εποχή της;

-να αποτυπώνει την πραγματικότητα;

-να αφυπνίζει;

-να συγκινεί;

- να ευχαριστεί;

-Το συγκεκριμένο έργο πιστεύετε πως «μας μίλησε» όπως θα ήθελε ο καλλιτέχνης;

-Με τα δικά σας χρώματα πως θα αποτυπώνατε το συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός;

-Αν μπορούσατε να μπείτε μέσα στην εικόνα ποιος θα προτιμούσατε να είστε;

-Μπορούμε να ζωντανέψουμε την εικόνα;

 

4pan